NIL Textile: lék na epidemii rychlé módy a vítěz E.ONEnergy Globe 2023

4 min. čtení

V době, kdy nás reklamy v digitálním prostoru denně lákají k nakupování dalších a dalších kusů levné módy, NIL Textile jde cestou zcela opačnou. Vyvíjí a vyrábí inovativní, etické a udržitelné textilní materiály v duchu myšlenky cirkulární ekonomiky.

Proto se také tento český startup stal absolutním vítězem 15. ročníku cen E.ON Energy Globe. Kam se firma od té doby posunula a jak jim vítězství pomohlo v dalším rozvoji, nám prozradil její CEO Mikuláš Hurta: 


Když si vzpomenete na chvíli, kdy jste se dozvěděli, že jste vyhráli E.ON Energy Globe – co vám proběhlo hlavou?
Takové to Gottovské „Fuuha, to jsem nečekal.“ Opravdu upřímně jsem to nečekal, protože v daném ročníku byla velmi nabitá konkurence. Jako druhou emoci, která přišla vzápětí, si pamatuju obrovskou vděčnost nejen těm, kteří hlasovali, ale celému týmu, který pracuje od nevidím do nevidím na tom, abychom ten oděvní průmysl skutečně změnili.


Jak vám vítězství pomohlo? Byly dveře, které se vám díky soutěži otevřely, nebo něco, co vás překvapilo?
Díky vítězství jsme se dostali k masivnímu PR napříč různými médii, což vedlo k několika B2B objednávkám od firemních zákazníků a oděvních značek. Nějaký efekt to mělo i na naši B2C značku Nilmore®, avšak tu děláme v malém, takže konkrétní dopad jsme neměřili.


Jaké překážky jste museli překonat na cestě k tomu, kde jste teď? Co vás drželo nad vodou?
 Tohle je téma na samostatný rozhovor. Těch překážek zdoláváme každý týden několik, budování startupu je neutichající boj. Z těch největších to rozhodně bylo testování různých komponentů (barviva, změkčovadla, nitě, potisky, …) a jejich vlivu na recyklaci, skládání týmu a budování vlastní výroby. Nad vodou nás držela disciplína a vidina cíle, který nám dává smysl. Energii nám dávají a všechny ty úspěchy, které na naší cestě sbíráme, od výher v různých soutěžích přes získání „textilních Oscarů“ ISPO Awards až po rostoucí ukazatele počtu zákazníků, zaměstnanců, obratu atd.

Kdybychom se potkali za dalších pět let, co byste si přáli, abychom o vás mohli napsat?
Že je NIL Textile globálním lídrem cirkulárního textilu, kterému se daří měnit současný textilní průmysl a snižovat jeho enviromentální dopady v celosvětovém měřítku.


Od roku 2025 mají obce a města povinnost sběru textilního odpadu a musí tedy vždy zajistit občanům možnost odevzdat textil v rámci tříděného sběru odpadu. Vidíte v rámci recyklace textilu nějaký posun v rámci celé Evropy?
 Konkrétně tato legislativa neřeší vůbec nic – dává povinnost obcím mít min. 1 sběrné místo na textil, a tím dát onu možnost občanům textil odevzdat. To znamená, že i velká města by mohla mít jedno jediné místo, a dokážete si představit, jak nepohodlné by pro občany bylo jezdit přes celé město dávat textil k recyklaci. Naštěstí města jsou již dnes mnohem dál a fungují v nich sítě popelnic na textil, které jsou nad rámec této zastaralé legislativy. Opravdovou revoluci v recyklaci textilu očekávám od legislativ Ekodesign a EPR, které vejdou v platnost v následujících letech a dávají značkám povinnost zajistit obsah recyklátu v jejich produktech, zpětný sběr produktů a následnou efektivní recyklaci.

E.ON Energy Globe – soutěž, která má cenu

Žít udržitelně stojí za to. Proto oceňujeme chytré nápady, projekty nebo třeba aplikace, které s tím pomáhají. Šetří energie i přírodu a zaslouží si pozornost.

Související články

„Budoucnost planety se odvíjí od malých každodenních rozhodnutí každého z nás,“ říká Veronika Khek Kubařová, tvář soutěže E.ON Energy Globe
V Česku odstartoval patnáctý ročník světové soutěže E.ON Energy Globe oceňující projekty, které šetří energie nebo chrání životní prostředí. O tom, jak zachovat naši planetu pro budoucí generace, jsme se pobavili s patronkou soutěže herečkou Veronikou Khek Kubařovou.
Víc najdete zde
E.ON Energy Globe hledá letošní eko hvězdu!
Mezi Čechy opět hledáme tvůrce nejlepších nápadů napříč obory, které pomáhají šetřit přírodu a snižovat negativní dopady na životní prostředí. Nejlepší projekt pak získá podporu ve výši 300 000 korun. E.ON Energy Globe má ale ještě jeden cíl – přitáhnout a inspirovat Čechy k hledání vlastních ekologických nápadů, jimiž mohou ve svém každodenním životě ulehčit přírodě.
Víc najdete zde