První český elektromobil z roku 1895 měl hybridní pohon, který používá BMW i3
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/energy-globe/t%c3%a9mata%20a%20novinky/2019/__variants/prvni-cesky-elektromobil_1$480-252-1x$.jpg?guid=28e891b0-d6df-4726-aeb5-68f7d69d170e&last-modified=637849402488263090)
Jestli se vám někdo snaží namluvit, že prvním českým elektromobilem byla Škoda Octavia Green E Line z roku 2010, tak to není pravda. A není to ani Tatra Beta z roku 1994. První český elektromobil totiž v roce 1895 sestrojil vynálezce František Křižík! Řídil se pákou a měl výkon celých pět koní.
Mohla by to být Octavia, ale…
Před 8 lety ve Škodovce vyrobili desetikusovou sérii prototypů, defacto prvních elektromobilů. Baterie v podlaze a kufru, výkon až 116 koní, zrychlení na stovku za 12 vteřin a dojezd maximálně 350 kilometrů. Tehdy to byla velká sláva, ale pak nastalo dlouhé ticho, než se začaly objevovat nové koncepty a prototypy. Vše vyvrcholilo nedávno pečlivě popsaným modelem Vision iV.
Octavie Green E testovali novináři, firmy, ministerstva, samozřejmě že i samotná automobilka, a jedna se dostala i do běžné domácnosti. Řidiči dostali důkladné školení pro zacházení s elektrickým zařízením a lehká nervozita byla na místě.
František Křižík si s nějakým školením v roce 1895 nejspíš hlavu nelámal. Prostě postavil otevřený kočár, jehož zadní kola poháněl pětikoňový elektromotor. Baterie se nacházely pod sedadly a řídil se pákou.
Křižíkovy pokusy
Druhý vůz už se řídil volantem a pedály, tedy tak jak je známe dnes. Jisté není ani to, jestli Křižík postavil vozy tři nebo čtyři. A jestli byl ten třetí nebo až čtvrtý opravdu prvním hybridním automobilem na světě. Křižík zkrátka vizionářsky spojil spalovací motor s elektromotorem, kdy spalovací motor vyráběl elektřinu pro baterie a ty pak následně dodávaly energii elektromotorům. Nicméně toto řešení používal pro svá auta i jiný český rodák Ferdinand Porsche. A tady narážíme na dobové nejasnosti.
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/energy-globe/t%c3%a9mata%20a%20novinky/2019/__variants/prvni-cesky-elektromobil_2$480-530-1x$.jpg?guid=08e5a24c-3d57-4372-a78c-c951b9f5cbd2&last-modified=637849402607637931)
Některé prameny totiž připisují hybridní prvenství Křižíkovi, jiné Porschemu. Nikdo neví, jestli jeden od druhého opisoval, nebo měli prostě jen podobný nápad. Čtvrté Křižíkovo auto stálo na základech vozu Laurin & Klement typ E se 4,5 litrovým čtyřválcem. Možná jen ale využívalo tento motor. Píše se totiž, že Křižík měl navrhnout všechny vozy výlučně podle sebe, a to včetně dvouválcového spalovacího motoru. Podle všeho se vůz dočkal premiéry až v roce 1908. Některé prameny ale tvrdí, že existoval už dříve…
Ale abychom byli fér: Křižík nebyl vynálezcem elektromobilu, zajímal se o ně jen okrajově. Prioritou pro něj byla elektřina jako taková - stavěl elektrárny, tramvaje a za jeho nejdůležitější vynález je považovaná oblouková lampa s regulací stmívání.
Předválečné oživení
Myšlenku elektromobilů oživil v třicátých letech další český vynálezce Josef Sousedík. Postavil si hybridní elektromobil sám pro sebe a jezdil s ním prý každý den, jeho auto mělo maximální rychlost 70 km/h. To se psal rok 1931. O devět let později pak ještě vestavěl elektromotor do Tatry 75. Ale i on se věnoval primárně jiným věcem, vymyslel mimo jiné letadlo s kolmým startem, nebo elektrické kormidlo pro motorové stroje.
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/energy-globe/t%c3%a9mata%20a%20novinky/2019/__variants/prvni-cesky-elektromobil_4$480-530-1x$.jpg?guid=adf240ae-6e25-4d71-81fb-6627cf201e8c&last-modified=637849402783576486)
V roce 1939 v plzeňské škodovce postavili dva elektrické nákladní vozy, které si do výroby zadal pivovar. Nejely víc jak 30 km/h, ale aby ujely alespoň čtyřicet či padesát kilometrů, byla jejich rychlost omezena na 18 km/h. A ani jejich nosnost nebyla nijak oslnivá, hlavně proto, že olověné baterie u většího vozu vážily samy o sobě 1 150 kilogramů.
Téměř 30 let odmlky
Další pokus o vývoj elektromobilu přišel v roce 1968, kdy československá vláda v reakci na ropnou krizi nařídila vedení brněnského Výzkumného ústavu elektrických strojů točivých, aby navrhla městský osobní elektromobil. A o rok později už vůz jezdil, jmenoval se EMA 1 (Elektrický Městský Automobil).
Na délku měřil pouhých 224 centimetrů, ale i tak měl svézt dva dospělé a dvě děti. Jeho dojezd byl 50 kilometrů a o jeho pohon se staraly dva elektromotory, každý z nich poháněl jedno zadní kolo. Výkon dosahoval 4 kW. EMA 1 se ale nikdy nezačala vyrábět, i když byla velmi pokroková. Měla třeba rekuperaci energie, nezávislé zavěšení kol a zadní sedadla se dala vyndat, díky čemuž vznikl až překvapivě velký prostor pro náklad. A podle všeho jezdila i hodně rychle… Jestli se ptáte, proč jí soudruzi nedali zelenou, pak vězte, že nařízení RVHP bylo jasné - elektromobily mělo vyrábět Bulharsko.
Favority s elektrickými vnitřnostmi
O nějakých dvacet let později se elektromobily opět vrátily na scénu, když s nimi začali koketovat v Metalexu. Napřed postavili Škodu Shortcut, pak přestavěli na elektřinu Škodu Favorit. Namontovali do něj elektromotor s výkonem 15,5 kW, čtrnáct šestivoltových akumulátorů, kdy měl každý z nich kapacitu 180 Ah.
Výsledkem byl vůz s maximální rychlostí 80 km/h a dojezdem cca sto kilometrů. Nakonec se postavilo okolo 1 100 aut, a to jak v běžném osobním provedení s označením Škoda Eltra 151L, tak ve verzi Pick-up.
Dalším českým elektromobilem se stala Tatra Beta, společný projekt Liazu a Tatry. Vůz s laminátovou karoserií měl pohánět elektromotor, ale nakonec se do něj montoval spalovací motor z Hyundaie Accent, ze kterého pocházela i řada dílů, palubní desku nevyjímaje.
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/energy-globe/t%c3%a9mata%20a%20novinky/2019/__variants/prvni-cesky-elektromobil_5$480-530-1x$.jpg?guid=e5e83f7b-19b5-45af-beab-4fb1a3895f4e&last-modified=637849418267629446)
A abychom byli kompletní… Paralelně s modelem Eltra v Metalexu pracovali na vlastním elektromobilu s jménem Alfa, který měl pohon předních kol. Skončilo u dvou protypů a projekt, který financovalo konsorcium švýcarských bank, se ukázal jako života neschopný. Další elektrický vůz vyvíjel československý designér a konstruktér Václav Král, který svoje malé městské vozítko pojmenoval OVO. Zůstalo ale jen na papíře…
Ještě před Octavií Green E, kterou jsme zmínili na začátku, vyjel na silnici i elektrický Superb. Postavili ho v Brně na Vysokém učení technickém a šlo o přestavěný vůz druhé generace (říkali mu Superbel). Existoval i elektrický Roomster, který vznikl v Hulíně v dílnách firmy EVC Group.
Zbytek už znáte… Do vlastních elektromobilů se pustil koncern VW a výsledkem je už prodávané, čistě elektrické Citigo, které v dohledné době doplní Superb s plug-in hybridním pohonem. Následně se dočkáme i velkého elektromobilu v podobě vozu vycházejícího z konceptu Vision iV. Plány Škodovky jsou velké a podle všeho bude vyrábět jak čisté elektromobily, tak hybridy. Nevzdá se ale ani vozů s běžnými spalovacími motory, dál chce investovat i do CNG. V Čechách totiž vždycky žili vizionáři. František Křižík by měl určitě radost!
Související články
E.ON Energy Globe zná svého 16. vítěze. Ekologickým projektem roku v Česku je rezervace velkých kopytníků
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/energy-globe/t%c3%a9mata%20a%20novinky/2024/__variants/e-on-24-08-ekofestival-brno-2125$480-252-1x$.jpg?guid=e25edd2a-c20d-4aba-8ed7-03663df9da8f&last-modified=638694439958819529)
Ohlédnutí za Ekofestivalem v Českých Budějovicích
![](https://saeceweb01runblobcorewindowsnet-endpoint.azureedge.net/eonmedialibcontainer/e.on/media/general/energy-globe/ekofestival/2024/ceske_budejovice/__variants/dsc_8504$480-252-1x$.jpg?guid=c73df647-0837-443a-9a34-4a8f34f11a52&last-modified=638543196955963164)