Slunce pod kapotou: Solární nabíječká není sci-fi
Jednou z často citovaných překážek rozmachu elektromobility je dostupnost dobíjecích stanic. Postupně se zlepšuje, ale jejich síť má pořád třeba do hustoty sítě klasických benzínových pump velmi daleko. Překážkou výstavby stanic je mimo jiné i dostupnost elektřiny. Ta se totiž, alespoň zatím, nedá převážet v kontejnerech jako benzín nebo nafta. Elektřina v rozvodné síti je samozřejmě přesně tak ekologická, jak ekologický je její zdroj – tedy kolik procent energetického mixu tvoří obnovitelné zdroje. Některé evropské země, mezi nimiž dlouhodobě kraluje sever v čele s Norskem, mohou většinu své elektřiny vyrábět například v hydroelektrárnách bez použití fosilních paliv. Ne všichni ale podobnými možnostmi disponují.Jeden zdroj, který je ekologický a navíc zdarma, nicméně existuje všude – slunce. Obrovské množství energie, která se v současnosti „vyplýtvá“ na rozpálení parkovišť, lze zužitkovat jinak. Třeba pro pohon vozidel, která na nich stojí.
Parkovat a nabíjet
Projekt společnosti Envision Solar je založený na podobném principu. Ve zkratce jde o přímý transfer sluneční energie přímo do elektromobilu skrze „stříšku“ pokrytou solárními panely, pod kterou se nabíjí vůz. Její největší výhodou je, že je zcela soběstačná, a veškerá elektřina, kterou vyprodukuje, je skutečně čistá. Nemá totiž žádnou přípojku do distribuční sítě.
Přístroj se jmenuje EV ARC (Electric Vehicle Autonomous Renewable Charger, česky Autonomní nabíječka elektromobilů z obnovitelných zdrojů) a s rozměry své základové desky 5,4 x 2,3 metru se zhruba vejde do parkovacího místa. Stříška s fotovoltaickými panely se kvůli zvýšení efektivity dokáže natáčet podle úhlu, ze kterého na ni svítí slunce. A ačkoliv je rozměrově o něco větší (cca 6,4 x 3,2 metru), zvládne jeden EV ARC pokrýt šest nabíjecích míst.
Podle technických specifikací je nejvyšší (a v případě více nabíjecích míst zároveň celkový) nabíjecí výkon 4,3 kW, což není mnoho. Běžná 230V zásuvka s 16A jističem dává 3,7 kW nabíjecího výkonu, což znamená, že pro rychlé nabíjení toto zařízení vhodné není. Ovšem rychlonabíjení není zdaleka zapotřebí vždy – například zaparkované vozy, s nimiž jejich majitel během osmihodinové pracovní doby nejezdí, se mohou klidně nabíjet pomalu.
Slunce uložené na později
Součástí zařízení je až 40kWh baterie, do níž se energie ukládá, když se zrovna žádný elektromobil nenabíjí – a může být použita třeba pro nabíjení v noci nebo je-li zataženo. To zčásti odpovídá i na otázku, jak je EV ARC použitelný na různých místech světa – závisí to na intenzitě slunečního svitu a množství slunečných dní na daném místě. Cena zařízení není nízká – 65 000 dolarů, tedy asi 1,5 milionu korun. Kromě doručení však není třeba žádných dalších nákladů na instalaci, žádné další kabely, transformátory nebo napojení na síť se budovat nemusí. Investice se tak začíná vracet ve chvíli, kdy EV ARC začne nabízet elektřinu motoristům.
Velká parkoviště si říkají o jiná řešení
Envision Solar není jedinou firmou, která se podobným nápadem zabývá. Pro zmíněná parkoviště výrobních závodů nebo třeba nákupních center se však jako efektivnější jeví instalace pevných, nikoliv přenosných solárních nabíječek.
Střecha nad parkovištěm poskytuje dalece větší plochu pro panely než jedno mobilní stanoviště EV ARC a může být fotovoltaikou osazena kompletně. Princip je stále stejný – čistá energie ze slunce je místo zbytečného zahřívání asfaltu či střechy zužitkována k pohonu aut.
Pro tyto účely se jeví vhodnější systém SEVO SunStation společnosti Paired Power – není přenosný a je určený pro instalace větších rozměrů. Jedna jeho „buňka“ má šest nabíjecích míst a celkový nabíjecí výkon dosahuje až 16,8 kW. Technické specifikace zatím nehovoří o žádné baterii, do níž by se solární energie ukládala, když není žádné auto připojeno, ale co není, může být.
Paired Power uvádí, že už napříč Spojenými státy nainstalovala nabíječky se souhrnným výkonem přes 700 megawattů. Proč něco takového nevidíme i v Evropě, zůstává otázkou k zodpovězení. Ale i zde se blýská na lepší časy – společnost E.ON by podobnou dobíjecí stanici se solárními panely a bateriovým úložiště chtěla postavit ještě letos. Třeba se nakonec té doby, kdy bude vozy pod kapotou pohánět výhradně energie slunce, ještě dočkáme.