Veřejná dobíječka E.ON: Energie pro všechny
Provozujete-li restauraci, hotel, prodejnu nebo zkrátka podnik, před nímž zákazníci parkují každý den nebo který se nachází v blízkosti rušného silničního tahu, může být Veřejná dobíječka službou přesně pro vás. Počet návštěvníků, kteří na místo nebo kolem pojedou právě elektromobilem, se bude do budoucna pouze zvyšovat. A právě jim můžete nad rámec svých běžných služeb nabídnout ještě možnost dobíjení. Jak vysvětluje Helena Švejdová, projektová manažerka Mobility Services společnosti E.ON:
„Vhodná jsou například místa na hlavních tazích, hotely, zámky, zoologické zahrady nebo lokality, kde lidé tráví více času, jako třeba obchodní domy, zábavní centra a podobně. Všichni se mohou díky službě Veřejná dobíječka stát pro řidiče elektromobilů rázem mnohem atraktivnějšími. Jak sami ze zkušenosti víme, pokud elektromobilem jezdíte, tak si místa a především hotely, kam se vypravíte, vybíráte i podle toho, zda je poblíž dobíjecí stanice.“
Pro stanice staré i nové
Základem všeho je vlastnictví dobíjecí stanice, která je kompatibilní se softwarem společnosti E.ON. V takovém případě je ke zprovoznění služby zapotřebí v podstatě jen přidání propojení se systémem E.ON, a můžete začít fungovat. Ani pokud ve svém podniku žádnou dobíjecí stanici nemáte, si však nemusíte zoufat – v rámci služby Veřejná dobíječka je možné nechat si dodat stanici zbrusu novou. O veškeré práce, jako je dodání, zapojení a další montáž, se postará přímo E.ON. Zájemce si může vybrat z široké škály od běžných AC stanic, přes stanice rychlodobíjecí, až po ty ultra rychlé. Podle toho, pro jaký typ se zákazník rozhodne, se také odvíjí doba realizace a požadavky na instalaci.
„U AC stanic, tedy wallboxů nebo sloupového typu, lze mít stanici instalovanou a v plném provozu zhruba do 10 týdnů, pokud jsou veškeré prvky na skladě, tak i dříve. Má-li zákazník zájem o rychlodobíjecí stanice a ultra rychlé dobíječky, bude doba realizace delší, zhruba kolem půl roku, hlavně kvůli nutnosti získání územního souhlasu,“ popisuje Helena Švejdová.
V prvotní fázi dojde k posouzení lokality z hlediska dostupnosti potřebné energie, aktuální elektroinstalace a případných úprav. Připraví se také podklady pro úpravy stavebního charakteru ve formátu vhodném pro všechny zúčastněné autority, z nichž následně vyplyne prvotní rozpočet. Náklady se odvíjejí především od vybraného typu stanice a pohybují se v rozmezí desítek tisíc až po několik milionů v případě ultrarychlé dobíječky.
Hlavní je být vidět
Provoz stanice jako takový zůstává v podstatě celý, včetně registrací zákazníků, plateb, fakturací i veškeré komunikace kolem dobíjecích služeb, v rukou společnosti E.ON, za což je účtován individuální roční paušál v řádu několika tisíc ročně. Provozovatel stanice si pouze sám určí cenu, za kterou budou zákazníci na jeho stanici dobíjet, a o zbytek se nestará. Kromě vedlejšího příjmu má však Veřejná stanice ještě jeden přínos.
Jak říká Jaroslav Kučera, který podniká v Soběslavi a službu Veřejná dobíječka začal využívat jako první v republice: „Vlastním stanici STK s autoservisem a muzeem veteránů. Chtěl jsem pořídit do areálu firmy dobíječku jako službu zákazníkům. Tady mám výhodu, že se téměř o nic nemusím starat. Jsme vidět a může k nám jezdit i veřejnost.
A právě o to jde – být vidět. Začleněním dobíjecí stanice do služby Veřejná dobíječka se z ní totiž stane partnerská stanice E.ON Drive. To znamená, že se objeví v aplikaci vedle všech dalších veřejných stanic. Doslova se „rozsvítí“ na mapě, kterou mají všichni uživatelé k dispozici, bude na ní možné dobíjet prostřednictvím dobíjecí karty E.ON a kromě nové zajímavé nabídky pro stávající zákazníky může svému provozovateli snadno přilákat také zákazníky nové. E.ON je navíc skrze platformu Hubject propojen s několika zahraničními partnery, jejichž počet se neustále rozrůstá a jejichž zákazníci mohou pohodlně dobíjet v celé tuzemské síti E.ONu. A to už je poměrně zajímavá úvaha.
Služba, která je velmi úspěšná zejména v severských zemích, byla v Česku společností E.ON uvedena do provozu během května a v současnosti je na našem území již 15 instalovaných stanic. Jak celou věc shrnuje Martin Klíma, vedoucí oddělení Mobility Services:
„Je nesmírně důležité, že zákazníkovi zajistíme všechny dostupné služby od poradenství, přes instalaci, až po správnou údržbu a servisní linku 24/7. Může se to zdát jako banální záležitost, ale bohužel na českém trhu operují společnosti, které s provozem veřejných stanic nemají žádné reálné zkušenosti a pak se stává, že někdo provozuje stanici, kterou nikdo nenavštěvuje a která nesplňuje základní bezpečnostní požadavky. Samozřejmostí naší služby je i viditelnost dané stanice v infotainmentech vozidel, navigačních a mapových podkladech, a dokonce i napojení na mezinárodní dobíjecí síť. Kombinace těchto služeb pak dělá z veřejné dobíječky výhodnou investici s rychlou dobou návratnosti, která podpoří hlavní business majitele.“